søndag 9. november 2014

Kepler er ute med sin bok nummer 5 - Stalker

Endelig!! To bøker ble skjøvet bestemt til side og helgens aktiviteter revurdert - sånn går det når en har begynt å hungre etter god krim, og jeg finner Keplers nye i postkassen. Søndag morgen klamret jeg meg til boken da jeg leste ferdig, i tide for å servere en smakebit i utfordringen Smakebit på søndag.
Regner med alle svenskene som er innom i dag har lest denne?

Sånn presenterer forlaget boken:
For ni år siden ble presten Rocky Kyrklund dømt til psykiatrisk behandling for et brutalt mord. Selv han husker ingenting av hendelsen. Etter en alvorlig bilulykke lider han av regelmessige blackouter. 

Sommeren han skal tilbakeføres til samfunnet mottar politiet en filmsekvens av en kvinne i et vindu. Neste dag blir kvinnen funnet død i sitt hjem. Det er ikke bare voldsnivået som får politiet til å tenke på Kyrklunds gamle mord. Så dukker en ny film opp hos politiet. 
Politiet kommer ikke til å løse saken uten Joona Linna. Problemet er at Joona har vært forsvunnet i over et år. Nesten alle tror han er død. Nesten alle.

Hypnotisøren - Paganinikontrakten
Ildvitnet - Sandmannen

Woao!!  Dette er en pageturner av de helt store. Jeg er andpusten og nesten litt svett, her jeg sitter bare minutter etter jeg var ferdig å lese. Vel, vel...  en advarsel er på sin plass: Du skal ha mage for blod og gørr for å ha glede av denne boken.

De som har lest de fire første bøkene i denne serien er nok spent på hvilken rolle Joona Linna har i denne boken. Han er med, men i en litt redusert forfatning denne gangen. Saga Bauer og Jurek Walter er med, men bare som en kjærkommen avklaring fra forrige bok. Handlingen i boken er kronologisk og rett frem, uten lange innledninger hver gang en ny karakter introduseres. Spenningsnivået er skyhøyt gjennom hele boken, og dermed også fri for malende stemningsbeskrivelser.

Rikskriminalpolitiet har en høygravid etterforsker som sjef. At Margot skal til å føde hvert øyeblikk, gir en litt komisk spenning til det hele. Hun samarbeider med Adam Youssef, men Joona og psykiater Erik Maria Bark er også inne i bildet.

Smakebit: 
Erik har reist seg opp og begynner å gå fram og tilbake over gulvet i arbeidsrommet. han trekker en hånd gjennom håret og mumler for seg selv:
  - Dette er ikke sant... det er jo spinnvilt....
  - Sett deg need og frotell hva som ...
  - Jeg vil ikke sitte, klipper Erik ham av. Jeg må...
  - Hør godt etter nå, sier Joona. Du kan gjerne bli stående, men jeg må få vite så mye som mulig... og du ser ærlig talt ut som om du trenger å sette deg.

Stalker ble for meg en slukebok som gikk rett ned, uten at jeg fikk noe i halsen. De skriver fantastisk bra, men du må ikke henge deg opp i om dette er noe som kunne skjedd i virkeligheten. Her er det mange bestialske drap, og mennesker som er syk på sinnet, så i så måte blir det nesten litt for mye av det gode. Etter å ha lest mye sakprosa i det siste, føltes det godt med litt action igjen, så jeg ønsket dette eventyret av en krim velkommen.
Forlagsliv har et fint intervju med forfatterne!


En liten gåte til slutt: 
De rike trenger det, 
de fattige har det allerede, 
men du frykter det mer enn døden. 
Hva er det?


Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2014
Sider: 557
Kilde: Leseeksemplar

23 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt inte läst den ännu, men kommer nog att göra det så småningom. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  2. Eg grugledar meg til denne boka! Er heilt enig i at dei skriv fantastisk bra og forventar ei intens leseoppleving. Har bestemt meg for å venta til lydbokversjonen kjem ut i slutten av denne månaden. Ivar Nergaard som opplesar tilfører boka enno meir spenning og intensitet, trur eg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er en tøffing som våger å høre denne på lydbok. Enig med deg at Ivar Nergaard er verdt å vente på :)

      Slett
    2. Ah, så han är åter alltså Jonna Linna! Där ser man. Tack för smakebiten!

      Slett
  3. Jag blev så besviken på både Paganinikontraktet och Eldvittnet så jag avvaktar med att skaffa mig Stalker tills jag läst Sandmannen :)

    SvarSlett
  4. Ja den ska jag snart slänga mig över med, måste bara lyssna klart några andra.

    SvarSlett
  5. Denna har jag påbörjat lite här hemma men jag vill inte att den ska ta slut så jag läser den väldigt sakta!

    SvarSlett
  6. Säkert en förfärligt hemsk bok som skulle skrämma vettet ur mig. Tror inte att jag ens skulle våga gå till brevlådan om jag läste den.

    SvarSlett
  7. Har hört så mycket positivt om den här, men efter att ha blivit jättebesviken på Paganinikontraktet så tappade jag lite lusten att läsa Kepler. Eldvittnet tyckte jag var OK, men Sandmannen har jag inte läst-

    SvarSlett
  8. Jeg har enda ikke lest noe av Kepler. Har notert meg bøkene, men leser så sjelden krim for tiden. Ser du leser mamma mø i svømmehallen. Den leste jeg nylig sammen med min 7 åring

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er et stort sprang fra Kepler til Mamma Mø. Like gode og favoritter i hver sin sjanger :) Skal skrive noen ord om denne nye boken snart.

      Slett
  9. Hele Kepler serien ble ødelagt for meg da jeg så Hypnotisøren filmen. Jeg kunne bare ikke like han som spiller Jonna Linna. Men samtidig falt jeg litt av på sist bok. Jeg leste den ferdig på trass og ikke fordi jeg syntes den var god. Så jeg vet ikke om jeg i det hele tatt skal begynne på denne. Nå finnes det så mye fin krim jeg liker, så det gjør jo ikke noe om jeg ikke leser alt :-) Ønsker deg en fin dag, Tine!

    SvarSlett
  10. Tack för smakbiten, den här ska jag läsa så fort jag får tid! :)

    SvarSlett
  11. Läste ut den här i veckan och gillade väldigt mycket. Efter Eldvittnet som jag tyckte var lite seg och trist har de nu nått nästan tillbaks till samma form som Hypnotisören. Tack för smakbiten! Ha en bra söndagskväll.

    SvarSlett
  12. Det var på tide med en ny bok fra Kepler. God usannsynlig underholdning :)

    SvarSlett
  13. Har inte läst någon bok av Kepler ännu. Men jag har dom här i hyllan utom dom två senaste......Får nog ta tag i detta så fort tiden medgiver. Tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  14. Jeg skal nok lese denne når tiden kommer, men klarer meg med Trilogien om Victoria Bergmanns svakhet, inntil videre. De er i litt i samme gate de svenske forfatterparene her, like bestiaslke og grusomme i alle fall.. Har lasta ned Hungerilden på Storytel, den er nr to etter Kråkejenta. Eneste aberet med lydbok er at plutselig får jeg detaljer fra patologisk institutt og lignende inn i øret..ikke like lett å skumme over, men jeg slår ned lyden og spoler litt da..

    SvarSlett
  15. Takk for smakebiten, men vet ikke om dette er noe for meg...
    Ha en fin søndagskveld! :)

    SvarSlett
  16. Har to av bøkene i serien liggende men ikke riktig rekkefølge så det tar en stund uansett før jeg kan ta fatt på denne, jeg har jo alltid planer om å lese mer krim men det blir liksom aldri til... Ser du har fått kloa i "Den største forbrytelsen" jeg venter fremdeles på den så jeg håper den dukker opp snart. Tusen takk for smakebiten og ha en fin kveld, Tine :-)

    SvarSlett
  17. Har bare lest en bok av "Kepler" så langt og det er Hypnotisøren. Har lyst til å lese mer av forfatterparet, men vet bare ikke når det blir:)

    SvarSlett
  18. Svaret på gåten; INGENTING :)

    Grøssende god Kepler, sliukte den jeg med! Nå leser gubben og har ike tid til noe annet!

    SvarSlett