lørdag 14. februar 2015

En himmel av brev av Alyson Richman

Vakre Portofino - bilde tatt en finværsdag høsten 2011
Hvem kan motstå en bok med handling i Portofino? Kanskje de som ikke har vært der, men det har jeg, to ganger til og med, og en nydeligere liten by skal du lete lenge etter.
Jeg ga forfatterens forrige bok Hele livet på en dag maks antall prikker på terningen, så forventningene var store da jeg begynte å lese.

Forlaget røper dette om handlingen:
Portofino, Italia 1943: En ung kvinne på flukt går av båten i en liten landsby. Hun har falske papirer og er livredd for å bli avslørt av de tyske soldatene som kontrollerer passasjerene. Plutselig dukker en fremmed mann opp og hevder at han kjenner henne. Soldaten lar henne gå, og hun har ikke noe annet valg enn å bli med den ukjente mannen til huset hans på klippene. Det er hennes sjanse til å overleve.


Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2014/på norsk 2015
Sider: 336
Kilde: Leseeksemplar





Nåtid og fortid varierer bare med 6 måneder, Portofino i oktober og Verona i april i 1943, men handlingen tar oss hele tiden tilbake til hovedpersonen Elodie sin oppvekst.
Innledningen som forlaget presenterer ovenfor, er bare en liten del av historien. Vi blir kjent med Elodie som er en fantastisk cellospiller. Dette gir et herlig bakteppe av musikk, samtidig som vi befinner oss i vakre Verona og senere både i Portofino og Venezia. Ikke bare er Elodie et musikalsk vidunderbarn men hun har også arvet sin mors venetianske klisterhjerne, og den kommer godt med når hun sammen med motstandsbevegelsen skal gjøre sine heltebragder for frihet i Italia.

En del av begynnelsen blir tildelt historien til den mystiske mannen, som beskrives i innledningen, og litt om litt knytes disse handlingene sammen.

Hun er hinsides det nervøse stadiet. Hun skjelver bare fordi hun er så grenseløst utmattet. Hun lurer på om det er slik det føles å være gammel. Om et gammelt menneske er så utmattet etter livets ferd at det oppstår en nesten instinktiv trang til å overgi seg. Til å omsider gi opp og finne hvile.

Handlingen er delvis lagt til Portofino, en liten idyllisk fiskerlandsby som jeg har opplevd både fra sin verste og beste side. Evigvarende regnskyll høsten 2014, og strålende sol og varme om en høstferie tre år tidligere. Byen er idyllisk, og jeg hadde trodd at forfatteren skulle greie å få dette bedre frem, enn det hun har gjort. Jeg er spent på å høre fra lesere som ikke har vært der, om de fikk et vakkert bilde av byen...

Noe av det jeg likte best med romanen var at den modige Luca driver en bokhandel, og gir Elodie en utgave av Den lille prinsen. Jeg hadde ikke lest denne boken, men ble så nysgjerrig at jeg snopte meg den. For en skjønn historie! Etter å ha lest den skjønner jeg godt hvorfor forfatteren flettet dette inn i romanen sin.

Jeg synes En himmel av brev var litt rotete i begynnelsen og jeg måtte jobbe litt med å komme inn i hoppingen fra en tid til en annen. Det var en skjønn historie som helt sikkert kommer til å bli lest av mange, men en sekser som hennes forrige bok, er dette ikke. Den beskriver på en levende måte motstandsbevegelsen og deres farlige arbeid, men det er så godt pakket inn i to kjærlighetshistorier, at det mister litt av snerten.

12 kommentarer:

  1. Siden jeg holder på med denne nå så vil jeg ikke lese omtalen din, men det var et fint bilde du hadde helt øverst der. Ha en fortsatt fin helg.

    SvarSlett
  2. Den lille prinsen er nydelig! Glad for at du har fått lest den fine historien. Da datteren min var liten hadde vi mye moro med tegningene i boka. Særlig de med slangen og funderingene rundt hva den hadde svelget.
    Boka har også blitt til en sjarmerende film :)

    Den andre boka du skrev om kommer jeg ikke til å lese :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Eh... Du? En menig prinsenfan? Hadde jeg ikke trodd.

      Ha! Ha! Haaaaa! 😆

      Slett
    2. Joo hoo - jeg kan overraske! Helt innerst - under det Sæterbakkendystre - er jeg mild og myk som rosa sukkerspinn :)
      Når vi treffes til høsten kan du kjenne meg igjen på min Den lille prinsen t-trøye :)

      Slett
    3. I så fall skal du få en rose av meg!

      Slett
  3. - Så lenge du nå har Den lille prinsen i hus, kom det i alle fall noe veldig godt ut av en middelmådig leseopplevelse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt sikkert, likte godt alle henvisningene til Den lille prinsen i boken, og koste meg med den da den var kommet i hus :)

      Slett
  4. Takk for fint innlegg. Jeg noterer boka - og stedet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du ble smittet av den italienske stemningen. Kos deg med boken og reis gjerne til Portofino, det vil du aldri angre på :) Veldig kjekt med kommentarer på bloggen fra noen jeg kjenner igjen fra fb-grupper :)

      Slett
  5. Tror kanskje ikke denne boka er noe for meg, men god omtale:) Og god helg:)

    SvarSlett
  6. Jeg har og lest hele livet på en dag, og har veldig lyst å lese denne også.

    SvarSlett
  7. "Stemningsfull" omtale, Tine - og nydelig bilde på toppen.

    SvarSlett