søndag 14. juni 2015

Will Grayson, Will Grayson av John Green & David Levithan

Etter å ha lest flere bøker av John Green har jeg fått stor sans for hans univers. Han skriver for ungdom, men har et språk og tematikk som treffer meg hjemme hver gang.
Her har John Green slått seg ihop med en annen av USAs store ungdomsbok forfattere David Levithan, hvor de skriver annet hvert kapittel i boken. Hvem er hvem undres jeg, noen som vet?

Forlaget om handlingen:
Hva skjer når to ungdommer med samme navn møtes en kald natt på et gudsforlatt sted i Chicago?
Møt Will Grayson, 16 år. En gutt med to viktige regler i livet: 1. Hold kjeft. 2. Ikke bry deg. Dessverre har han gått hen og forelsket seg i skolens kuleste og smarteste jente. Det gjør det mildt sagt vanskelig å følge reglene.
Og møt Will Grayson, 16 år. En deppa homo som slites mellom ønsket om å ta sitt eget liv og å drepe alle andre. Det eneste lyspunktet i tilværelsen er nettdating-forelskelsen Isaac.
Og framfor alt, møt den eksentriske Tiny; selve navet i historien. En kjempestor homse som er i ferd med å sette opp tidenes mest fantastiske high school-musikal. Tiny håper at den skal forandre verden, eller i den minste skolen hans, til en regnbuefarget kjærlighetsfest.

For en historie! For en verden vi blir tatt med inn i! Humoren, den kjappe replikken og de geniale meningsutvekslingene gjør boken til glimrende underholdning. 

Det er den straite Will vi først blir kjent med. De er begge litt nevrotisk, men han som er vennen til Tiny er en ettertenksom gutt, som (i mine ører) sier alle de rette tingene. Kameraten Tiny er en levende karikatur, men måten han omfavner meg med sin personlighet gjør at jeg fort tar ham på alvor.
Den deprimerte Will bor i en annen by, og når romanen starter kjenner ikke de to Will`ene hverandre. Pappaen hans har reist fra dem, og han bor med en fattig deprimert mor. Han har ingen venner og må takle at han er homofil, noe som sliter på selvfølelsen, selvtilliten og alle tanker og følelser blir påvirket av dette. Det blir utrolig nok mange vittige kommentarer utav det, og jeg felte tårer både av latter og tristhet mens jeg leste.

Smakebit:
det kjennes som livet mitt er så spredt utover nå. som masse papirbiter, og så har noen skrudd på vifta. men når jeg snakker med deg, kjennes det som om vifta blir skrudd av en stund. som om ting faktisk gir mening. du gjør at jeg føler meg mindre spredt utover, og det er jeg glad for".

Det er ikke jeg som har glemt stor bokstav i smakebiten, den deprimerte Will sine kapitler ser gjennomført sånn ut. Teksten er også preget av direkte tale satt opp som et skuespill. Det er litt tyngre å lese, men så tenker han også tunge tanker, så det passer inn.

Feelingen i denne romanen er veldig amerikansk, alle følelser er store og alt de gjør og sier er liksom hugget i stein. Jeg er ikke så stor fan av Amerika og kulturen der, men den gjengen jeg møtte i Will Grayson, Will Grayson var utrolig fine.

Med denne romanen taler forfatterne de homofiles og de deprimertes sak. På samme måte som John Green ga oss en innsikt i hvordan det kan være for en ungdom å leve med kreft i Faen ta skjebnen, viser han oss med Will Grayson et realistisk og jordnært bilde av livet til disse ungdommene.
Boken burde vært pensum i ungdomsskolen!

Hvis man ikke snakker sant, er det noen ganger sånn at det sanne aldri blir virkelig.

Romanen er til de grader lystig, jeg lo masse men tårene satt løst da jeg leste boken, så de flommet også over mange ganger. Les boken, og fryd deg over den, er du ikke i målgruppen for ungdomsbøker, så gjør det ingenting.

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2010/på norsk 2015
Sider: 328
Kilde: Leseeksemplar

25 kommentarer:

  1. Denna bok är jag också riktigt sugen på att läsa! Jag har läst flera av Greens andra böcker och tycker verkligen om honom som författare. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Jag har precis läst min första bok av John Green och det är fullt möjligt att det blir fler. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  3. Denna verkar bra tycker jag! Trevlig söndag :)

    SvarSlett
  4. En bok jag lyssnade på och verkligen storgillade :) Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  5. Tack för smakebiten! :)

    SvarSlett
  6. Fin smakebit. Ungdomsbøker skal jeg lese mer av. Her er det surt, men sol. Angret på at jeg ikke tok på votter da jeg var ute og gikk en tur!

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten. Jag har inte varit så förtjust i det jag läst av John Green men här fanns det mycket som lockade - låter som en bok jag skulle kunna tänka mig att läsa.

    SvarSlett
  8. Jag gillade den här boken ganska mycket. Tack för smakbiten. Ha en fortsatt trevlig söndag!

    SvarSlett
  9. Jeg elsker denne boken og begge forfatterne! Den første Will vi blir introdusert for, som er usikker og bestevenn med Tiny er John Greens, mens den deprimerte og homofile Will er David Levithans. En fantastisk bok. Begge disse forfatterne er godt likt blant tenåringer (og andre!), mye pga de tar ungdom på alvor. God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var det jeg trodde Lena, men siden jeg ikke har lest noe av Levithan kunne jeg ikke være sikker. Jeg digger boken og håper alle undomsskoler har den på planen - et slag for åpenhet og respekt!

      Slett
  10. Denne fikk jeg nettopp og ser frem til å lese den. Jeg har ikke fått lest så mye av John Green så nå er det sannelig på tide :-) Men David Levithan derimot er grunnen til at jeg vil lese boken :-) Ønsker deg en fin søndag, Tine!

    SvarSlett
  11. Jeg er ikke alltid like stor fan av ungdomsbøker som ikke er fabelprosa, men denne skal jeg ha i tankene, om ikke annet enn fordi det er fint med noe som er litt anderledes innimellom. Pluss, den høres ut som en bok jeg kunne tenke meg å lese en gang.

    SvarSlett
  12. det är dumt att dela upp litteraturen över huvud taget. många utav ungdomsböckerna lämpar sig väl så bra för oss mycket äldre ungdomar. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  13. Jeg leser ikke noe særlig med ungdomsbøker, men takk for smakebiten. Det er jo me enn nok av voksenbøker å lese…Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jammen, jammen... Det er minst like viktig at vi voksne leser denne boken. Spesielt de som jobber med barn og ungdom som ikke surfer på toppen av livets bølge. Jeg tror du ville likt den Anita :)

      Slett
  14. Jeg sliter med å få kommentert på blogspotblogger om dagene og har sikkert prøvd fem ganger på dette innlegget men jeg får prøve en siste gang. Jeg har kun lest èn bok av Green og den boken likte jeg veldig godt, i tillegg så har jeg to bøker liggende på vent men skal definitivt få med meg denne også, tusen takk for tips, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så bra at du ikke ga opp, for jeg setter stor pris på tilbakemeldingene dine. Faen ta skjebnen er fortsatt favoritten, men denne her er en veldig god nummer to. Har du En overflod av Katheriner på lur, så kan du glede deg til den også :)

      Slett
    2. Ja, den har jeg og "Papribyer?" Da kommer Katherine på leselisten denne sommeren også ;-)

      Slett
    3. Ja, Papirbyer likte jeg også godt. Ser ut som du har fått deg en vidunderlig sommerprosjekt Beathe :)

      Slett
  15. Är sugen på att läsa den här boken. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  16. Så fin omtale! Jeg leste ut Eleanor&Park i dag, og kjenner en kjempebokhangover er på vei, så denne boken har jeg skrevet opp som mulig medisin dagen derpå ;)

    SvarSlett
  17. Veldig god anmeldelse! Har hatt lenge lyst å lese mer bøker av denne forfatteren etter Faen ta skjebnen/The Fault in Our Stars, som jeg synes var helt nydelig. Filmatiseringen av boken var også veldig bra! Skal absolutt opp på leselisten denne, har da noen andre bøker av forfatteren liggende, er spent på de også (Papirbyer og En overflod av Katheriner, som høres morsom ut !). Ha en fin dag!

    SvarSlett
  18. Er så skeptisk på John Green. Har lest noen bøker av ham, men har aldri blitt bergtatt ...

    SvarSlett