onsdag 8. februar 2017

Pan av Knut Hamsun

I mitt eksemplar fra Hamsuns samlede, kan jeg lese at Pan var planlagt som "en liten bok med få mennesker og megen sjel, en stille og rød kjærlighetshistorie uten polemikk - der hvert kapittel skulle være som et dikt". Jeg sjekket ut Lydbokforlagets utvalg av Hamsun og der var det litt av hvert å velge i, derfor valgte jeg å lytte til denne mens jeg gikk tur.

Forlaget om boken:
Løytnant Glahn kommer i 1855 til handelsstedet Sirilund i Nordland. Han slår seg ned i en hytte som jeger og naturdyrker. Men Glahn har en urolig og sårbar sjel. Han er en svermer med sterke drømmer og fantasier. Etter møtet med Macks datter Edvarda klarer han ikke å falle til ro igjen...

Pan er er roman som er preget av hovedpersonens svermeriske atferd. I våre dager ville vi kanskje sagt at han har litt dårlig sosial intelligens, siden han ikke helt skjønner hvordan han skal forholde seg til andre mennesker.

Dette medfører en del klabb og babb i forhold til misforståelser og baksnakking i det lille samfunnet han er en del av i Sirilund. Han blir overveldet av at det motsatte kjønn gir ham et hint av oppmerksomhet, og forelsker seg først i den ene, så i den andre.
Edvarda er den som tar dette dårligst, og er skikkelig ekkel mot Glahn, som er en rastløs sjel som veksler mellom å være intenst lykkelig og ytterst desperat.

Romanen skildrer en glede over å ferdes i naturen, men handlingen inneholder brann, drap og dyremord så det er ikke utelukkende vakre ting som skjer.

De siste 10-12 sidene har en annen forteller og er satt noen år frem i tid. Glahn har forsvunnet sporløst, og familien hans averterer i bladene for å finne spor etter ham. Denne historien finner sted i India, med jakt på tigre og leoparder, og inneholder også mord og intriger om vakre kvinner.

Nils Johnson som har lest inn boken klarer med sin nordlandsdialekt å formidle romanens unike stemning, godt hjulpet av Jan Garbareks musikk.

Utgitt: 2000
Lyttetid: 5 timer
Kilde: Kjøpt selv

Jeg er den lykkelige eier av Hamsuns samlede verker, og har satt meg fore å lese alle 27 bøkene i samlingen. Vil du titte innom prosjektet kan du klikke her!

6 kommentarer:

  1. Pan er en vakker fortelling, litt gammelmodig naturligvis. Jeg har lest den mange ganger, som elev, student og sett filmen,osv... men denne lydboka har jeg ikke sett før.
    Pan er en tynn fortelling, men den sier mye om samtiden den ble skrevet i. Blant annet hvordan folk forhold seg til hverandre, klassemessig.
    Svært mange av Hamsun sine personer har jo lignende trekk som Glanh, merkelige skrudd sammen personligheter som gjør mange rare valg

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre om ditt forhold til Pan, og at du kjenner historien så godt. Har begynt å forstå at Hamsun sine karakterer er spesielle, gleder meg til fortsettelsen!

      Slett
  2. Husker jeg likte godt Pan som ungdom, men det er også alt. At jeg likte den. Jeg burde definitivt ha somlet meg til gjenlesing, men noen er gjennomførere (deg), andre er unnasluntrere (meg). Jeg er dyktig imponert over at du ikke bare lager deg dette prosjektet, men også faktisk gjennomfører det!

    SvarSlett
  3. Har ikke lest noe av Hamsun, men har tenkt på det mange ganger. Takk for påminnelsen

    SvarSlett
  4. Jeg synes i grunnen at Edvarda er en veldig spennende og interessant person (hun er forøvrig også med i "Rosa" (1908)). Både Glahn og Edvarda blir mer og mer ekle mot hverandre etter som årstidene går fra vår til sommer til høst.

    Den beste karakteristikken av Glahn tror jeg er den han selv gir i samtale med Eva:
    "Jeg elsker tre ting, sier jeg så: Jeg elsker en kjærlighetsdrøm jeg hadde engang, jeg elsker deg og jeg elsker denne plett jord.
    Og hva elsker du mest?
    Drømmen."

    Knut Hamsun om Edvarda i Pan:
    "Jeg har arbeidet tyngre med denne fordømte Edvarda enn med alle mine bøker."

    SvarSlett
  5. Vakker roman som er flott å høre som lydbok, ja! 😍

    SvarSlett