lørdag 13. januar 2018

Det ender med oss av Colleen Hoover

Dette er mitt andre møte med denne amerikanske forfatteren, siden jeg har lest Stygg kjærlighet for noen år siden. Jeg må med en gang si at jeg er kraftig utenfor min komfortsone når det gjelder litteratur her, men hoppet i det siden jeg likte hennes forrige bok godt.

Forlaget om boken:
Lily Bloom er i begynnelsen av 20-årene. Hun har ikke hatt det lett i oppveksten, faren var voldelig mot moren og hun fikk ikke lov til å ha venner på besøk. Lily er likevel full av vilje, pågangsmot og tro på framtiden. Etter å ha fullført college, flytter hun til Boston og åpner sin egen blomsterbutikk. Hun møter hjernekirurgen Ryle Kincaid. Han er påståelig, sta og arrogant, men også følsom, briljant og fullstendig bergtatt av Lily. Og til tross for at Ryle har en sterk aversjon mot forhold, blir de et par. 
Så møter Lily plutselig igjen sin første kjærlighet, Atlas Corrigan. Han var hennes sjelefrende og beskytter da hun var 15 år, men de har ikke sett hverandre siden. Og like plutselig blir alt Lily og Ryle har bygget sammen, utsatt for et ragnarok.


Dette er en roman full av vellykkethet. Hovedpersonen Lily er bare 23 år men har en mastergrad i business, og fast jobb i det største markedsføringsfirmaet i Boston. Så møter hun Ryle, en utrolig vakker og sjarmerende mann, som i tillegg er nevrokirurg og søkklastet med penger.

Overgangene er til tider brutale, Lilly har plutselig sagt opp jobben sin og kjøpt et lokale til blomsterbutikken hun drømte om å åpne. Inn i lokalet svinser Allysa og tilbyr seg å jobbe for henne, gratis. Hun er søkkrik og trenger bare noe å drive tiden med. De blir selvfølgelig perlevenner, og sammen gjør de blomsterbutikken lukrativ i rekordfart.

En del av handlingen er satt tilbake i tid ca. 8 år, dette er skrevet i kursiv og i dagbok/brev-format (de som kjenner meg vet at dette er skikkelig nedsig for meg) og det er i denne handlingstråden vi blir kjent med Atlas, og med mishandlingen som Lilys far bedrev.

Karakteroppbyggingen er god, jeg likte veldig godt Atlas, han var den mest jordnære av dem, og den eneste av personene som virket troverdig. Vi møter ham så vidt igjen mot slutten av primærhandlingen, men så fades han ut og forsvinner.

Forfatteren forteller i etterordet at denne historien er inspirert av hennes egen oppvekst sammen med en far som slo mor, og en mor som aldri brøt ut av ekteskapet. Spørsmålet, hvorfor går ikke mor? er et spørsmål som forsøkes svart på i denne romanen, om hun har lykkes med det, er jeg ikke sikker på. Selv endte jeg med å synes synd i Ryle, og fikk de rike bortskjemte jentene langt opp i halsen, det var sikkert ikke meningen.

Andre og vel så interessante spørsmål blir stilt: Er det lov å ikke ville ha barn eller være i et monogamt forhold, men kun konsentrere seg om jobben sin? Jeg ville gjerne fått utdypet dette litt mer, men siden Ryle ikke greier å leve etter sine egne leveregler, så stopper refleksjonene. Vi får også et lite innblikk i de sosiale forholdene i USA. Hvordan kan Atlas, en 19 år gammel gutt blir tvunget til å bo i et falleferdig hus uten tak gjennom vinteren?


Handlingen er veldig amerikansk og veldig overfladisk, så er det en lettlest kosebok du er på jakt etter så er Det ender med oss midt i blinken!


Forlag: Gursliberg
Utgitt: 2018
Sider: 393
Kilde: Leseeksemplar


Les gjerne omtalene til bloggene Beathesbokhjerte, Medbokogpalett og Hverdagsnett!

4 kommentarer:

  1. Jeg har også lest boka og har vel omtrent samme inntrykk som deg, men var nok litt snillere i omtalen min. Syns det er greit å slappe av med slike bøker en gang i blant. Typisk amerikansk, som du også sier.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånne romaner er helt greit innimellom, det har du rett i :) Der fant jeg omtalen din, legger inn lenke!

      Slett
  2. Var spent på omtalen din siden jeg vet at slike bøker ikke er helt i din gate og dine reaksjoner er som forventet. Overfladisk var den kanskje til tider men samtidig syntes jeg den hadde mer dybde enn andre feelgoodromaner. Når det gjelder Atlas så går vel det fint, ikke at det er ok å bare kaste ut barnet sitt men dette skjer her i Norge pr dags dato, så, det går an å bli tvunget til å måtte finne en plass å overnatte.

    SvarSlett
    Svar
    1. At barn blir kastet på gaten av foreldre det skjer nok dessverre, og heldigvis har vi bedre støtteordninger i Norge enn i USA. Savnet likevel å høre mer om hvordan det gikk med ham, siden hans personlighet var den som gjorde sterkest inntrykk på meg.

      Slett