søndag 15. april 2018

Gratis og uforpliktande verdivurdering av Marit Eikemo

Som forfatter av samtidsromaner er Marit Eikemo den selvskrevne dronning. Etter
Alt inkludert som kom ut i 2015 har jeg gledet meg til årets roman, som ble lansert med en stor fest på Cornerteateret 6 april.

Forlaget om boken:
Hanne er lei av å sjå dei vellykka vennene frå studietida bu i villa med hage, mens ho sjølv går på veggane i den same gamle leilegheita, med mann og to små barn. Men no har draumehuset dukka opp. Vi følgjer Hanne og Andreas dei siste dagane før bodrunden. Mens dei går gjennom prospektet, rom for rom, blir også deira eige samliv kartlagt, og fleire spørsmål melder seg:

Kven er det som eigentleg har dratt lasset alle desse åra? Er lengten etter draumehuset like mykje eit forsøk på å få forholdet og livet til å henge saman? Og kva konsekvensar får fortidas små og store svik for den viktige avgjerda som ligg framfor dei?


Marit Eikemo har nær sagt blitt namngjeten for å ha irriterende hovedpersoner, og sannelig greide hun det ikke denne gangen også, for jeg greide å hisse meg opp på, først Hanne og senere også Andreas.

Dette er en fortettet roman, med handling som utspiller seg over bare et par dager. I tilbakeblikk lærer vi allikevel de involverte å kjenne på en nær og personlig måte. Her settes et skarpt søkelys på hvordan vi mennesker er med hverandre, hvordan vi lar vår egen personlighet være rettesnor i livet vårt, kanskje uten å være klar over det selv.

De levende karakterene og den hverdagslige situasjonen er så godt skildret, at jeg nesten glemmer at dette ikke er rykter eller sladder i mitt eget liv, men handlingen i en roman. Eikemo gjør noen skarpe observasjoner når hun skildrer dynamikken mellom dette paret, og intrigen som bygges tar etter hvert pusten fra meg.

Følelsen jeg sitter igjen med etter å ha lest boken er at jeg synes synd på begge to. Hanne er et masebrett, som gnåler og pusher Andreas så han må bli gal. Men, etterhvert blir jeg ganske irritert på Andreas som har beslutningsvegring til tusen. Han mangler all evne til initiativ, og jeg kjenner at jeg hadde blitt tussete hvis jeg skulle bodd med en sånn type.

For alle som er midt i småbarnsfasen og ikke minst alle de som drømmer om å skifte bolig, så er dette en roman som treffer blink. Jeg anbefaler den på det sterkeste til alle oss andre også ☺

Marit Eikemo takker for Amalie Skramprisen, som hun mottok for Alt inkludert i 2017

Forlag: Samlaget
Utgitt: 2018
Sider: 221
Kilde: Leseeks



11 kommentarer:

  1. Så bra at den innfridde så til de grader,full pott altså?Jeg ser frem til å lese og bli irritert på personene i boken,men må først få unna et par påbegynte bøker og en omtale av en heller mørk roman som jeg leste tidligere i uken.
    Hehe...måtte le av kommentaren om at du trodde det var ryker og sladder fra ditt eget liv! :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette kunne ikke bli annet enn full pott :) Det er ikke ofte jeg begynner å blande virkeligheten med fiksjonen jeg leser, men denne historien er så til de grader velskrevet og traff meg rett i hjertet.

      Slett
  2. Ser fram til å lese denne. Håper jeg får den fra biblioteket snart. Ha en fin uke framover. Dere har vel samme flotte været i Bergen også nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gled deg! Ja vi har hatt sommer i Bergen de siste dagene, virkelig deilig. Ha en strålende uke du også!

      Slett
  3. Ja, denne skal jeg lese også, takk for tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kos deg med boken, hvis du greier å rive deg løs fra Hamsun. Nå har jeg lest 50 sider av Konene ved vannposten, og fryder meg over det jeg leser :)

      Slett
  4. Denne pirret nysgjerrigheten min, og er satt på listen over bøker å lese. Godt skrevet, Tine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord, veldig kjekt å høre at det fristet :)

      Slett
  5. Denne har jeg planer om å lese som neste bok ut, så er glad for at du likte den så godt. Jeg likte også veldig godt Alt inkludert, så dette er lovende:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gled deg, jeg er sikker på at du kommer til å like den :)

      Slett
  6. Jeg synes dette var en særdeles godt skrevet roman. Hun tar ting sånn på kornet, godeste Eikemo. Godt driv, en engasjerende roman.

    Ps-- Andreas greide å si opp jobben den gangen, så helt initiavløs er han nok ikke, slik jeg ser det. Og han pusset opp stua. Og dess mer masete den ene parten blir, dess mer tilbaketrukket vil den andre som regel bli. Hun lot vel ikke akkurat han få særlig sjansen til å komme til heller..

    SvarSlett