tirsdag 22. mai 2018

London 2018 - del 2

Det er helt vanvittig hvor heldig jeg var med været på denne turen. Av alle gangene jeg har vært i London, kan jeg ikke huske å ha hatt det så hett. Stemningen i byen har også vært høy siden den kongelige prins Harry på lørdag 19 mai, giftet seg med sin kjære Meghan. Bare for å ha sagt det, jeg dro ikke til London denne helgen på grunn av bryllupet, men ble heller litt svett ved tanken på ha havnet midt oppi noe.

Heldigvis giftet de seg i Windsor, så ståheien her i London ble ikke kaotisk. Da jeg ankom byen på selveste 17 mai, føltes det helt naturlig at det var flagg alle veier, vimpler og blomsterpryd av en annen verden. Jeg skjønte tegningen dagen etter, og å være i sentrum mens vielsen pågikk var veldig morsomt. Engelskmenn (og kvinner) er opptatt av sine kongelige, og i formiddag var alle TV`er innstilt på samme kanal. Foran et hvert etablissement som hadde TV var det samlet en stor folkemengde, mange hadde pyntet seg med kroner og fjas, og alle var i god stemning.

Royal Academy of arts var første stopp, og heldige meg kom midt oppi nyåpningen av Burlington House, hvor skolen holder til. Skolen er 250 år i år, og har nå tilhold i en nydelig bygning. Det var gratis å komme inn og vi fikk også hvert vårt nett.

Best av alt, på "gårdsplassen" hadde de rullet ut gress, satt opp fluktstoler og kjørt inn mobile barer, så her var det bare til å slenge seg ned og nyte den kule musikken.

Min plan for de to siste dagene i London var ikke så sprengt, som for de to første dagene, men allikevel greide første punkt på programmet å bremse tempo helt ned.

For å få opp energien igjen, bestemte jeg meg for å ta en liten "fjelltur". Primrose Hill er det nærmeste man kommer fjell i London sentrum, det er ikke særlig høyt men utsikten er faktisk ganske fin herfra. Jeg hadde en baktanke med dette besøket, og det var å smyge meg ned i landsbyen ved samme navn og se om det var mulig å få bord på favorittrestauranten min Manna. Det var det! og jeg spiste en helt fantastisk enchilada bakeup - nam nam nam nam....

Et nær sagt selvlysende tre i Primrose

Utsikten oppe fra Primrose Hill
Mens jeg var her nord tok jeg turen til Camden, markedet som pleide å være min favoritt. Som dere kan se var det travelt i dag, så heldigvis hadde jeg kontroll på blodsukkeret og tok det helt med ro. Så rolig tok jeg det, at da jeg tubet tilbake til sentrum merket jeg ikke at jeg var på "feil" Northernline, så det ble en walk in the park på vei tilbake.

Camden en travel lørdag
Et yrende fugleliv i Hyde Park i dag

På kvelden gikk jeg på Apollo Theatre og så Everybody`s talking about Jamie, en musikal som svingte, med flott moral og glimrende skuespillerprestasjoner.

Ny solfylt dag med skrikende farger

Etter en natt på "lugaren" min i Seven Dials (rommet er ikke større enn det) var avreisedagen kommet. Heldigvis går ikke flyet til Bergen før sent, så det ble tid til en tur på British Museum for å se Lewisbrikkene. Dette er nok det gjeveste de har i British museum, for skiltingen frem til disse små brikkene var veldig bra.

Disse 93 sjakkbrikkene ble funnet på Isle of Lewis i 1893. De antas å ha sin opprinnelse fra Norge, fra rundt 1000 års skiftet. Hvalross brikkene var nok handelsvarer produsert i Norge og fraktet til Isle of Lewis for salg.

Årsaken for min fascinasjon munner ut av Peter Mays trilogi, 989 sider som jeg slukte på en regnfull langhelg. Leser du bøkene, er jeg sikker på at du får lyst å reise til London å se sjakkbrikkene du også!

Bøndene er temmelig anonyme i forhold til de andre brikkene

Se de utrolig detaljerte utskjæringene

Taket i British Museum er helt spesielt, alene verdt et besøk

The Fitzroy Tavern har gitt navn til distriktet puben ligger i. Tidligere var dette området det artistiske kvarter i London. Her levde bohemene på 30-tallet, og fremdeles er området et møtested for forfattere, artister og intellektuelle. Du kan se bilder av Dylan Thomas og George Orwell i baren nedenunder.
Denne berømte puben ligger like i nærheten av British Museum, så det var et naturlig sted å trekke seg tilbake for en liten hvil. Jeg ble med en gang begeistret, av arkitekturen, av bildene på veggene, av interiøret, ja selv kelneren og gjestene interesserte meg ☺ Det var sågar så varmt i London denne søndags ettermiddagen at jeg valgte meg et bord i skyggen av et tre, når jeg skulle leske ganen. Gå ikke glipp av denne puben !

The Fitzroy Tavern - vel verdt et besøk

Det var flere bardisker og flere små rom i puben
Noen av bildene som hedrer gamle kunstnere som har frekventert etablissementet
Etter å ha hentet min nyinnkjøpte trillekoffert på Seven Dials spaserte jeg hele veien tilbake til Victoria Station. Jeg fant toget mitt, og var som alltid ute i alt for god tid til flyet.

1. Herlig! Så fine bilder, heldig med været, stemning med kongelig brullyp etc. Den Puben skal jeg besøke en gang, takk for tips. Må få tatt meg en Londontur igjen, snart.... but first we take Berlin.;)

1. Denne gangen fikk jeg London fra sin beste side, spent på å høre om Berlinturen din, flott by det også :)

2. Spent jeg og. Min første tur dit.:)

2. For oss som har "grodd fast" er det utrulig morsomt å få servert et reisebrev i ny og ne! Det er nesten så jeg vurderer å sjekke om de derre røttenen sitter så godt fast som jeg trur, det kan jo være bare innbilning, og da er det jo ikke umulig at det kunne blitt en tur på meg også, en eller annen gang ;o)

1. Det er kjekt å være på farten og oppleve ting, men jeg tenker det må være deilig å ikke ha den kriblingen i kroppen også :)

3. London er en herlig by. Selv om jeg som regel drar til Manchester er jeg ganske ofte i London. Hørte på tv at London består av 57% grøntareal. Mye i en storby det.

1. London er en grønn by, men 57%! fantastisk. Har aldri vært i Manchester men skulle jo vært en tur og sett litt fotball :)

4. Takk for fine tips. British museum er alltid flott og A&V er to museer jeg alltid er innom. Heldig med været, flotte bilder.

1. Jeg er ikke tålmodig på museer, og kilometervis med potteskår og sånt, har jeg ikke ork til. Det er veldig greit når en han noe spesielt å gå etter, sånn som disse Lewisbrikkene. Museum of London liker jeg bedre, mer historie og færre potteskår :)

5. Herlig Londontur på deg, Tine! :) London og sol må være fantastisk. Jeg elsker Camden, men hallo - hadde blitt svett bare av å se på folkemengden der ^_^ Takk for titten og finfine tips!